Навчально-методичний комплекс з англійської мови
"Wonderland"
для учнів початкових класів
Автори С.В.Роман, Г.С.Чекаль, О.О.Коломинова
Теоретичне підґрунтя методичної системи, закладеної в НМК “Wonderland", становить гуманістична концепція раннього навчання англійської мови з британською і частково з американською національно-культурною орієнтацією, її визначає ряд специфічних особливостей.
1. Цільова спрямованість на навчання англійської мови як засобу спілкування і способу залучення до нової національної культури. Складниками цієї стратегії є:
• відбір і застосування лексики з національно-культурним компонентом;
• використання автентичних навчальних матеріалів;
• побудова уроку як моделі потенційного спілкування дітей з носіями мови і насамперед з їх англомовними ровесниками.
2. Зв'язок навчання англійської мови зі світом дитини. Цей принцип реалізується у відборі відповідних сфер, а також в інтегруванні англомовної мовленнєвої діяльності з видами практичної діяльності, притаманними молодшому шкільному вікові - з ігровою, руховою, образотворчою, музичною тощо. Тим самим забезпечується необхідна для початкових класів динаміка уроку і зберігається атмосфера дитинства, яка за даними гуманістичної педагогіки є обов'язковою умовою природного розвитку молодшого школяра - фізичного, інтелектуального, духовного.
3. Врахування розвиваючої функції предмета. Воно передбачає:
• поєднання комунікативно-практичної спрямованості навчання з пізнавальною;
• планомірне використання елементів філологізації;
• підсилення питомої ваги самостійної творчої діяльності дітей у класі і вдома.
Реалізації першої вимоги сприяє організація уроку як процесу розв'язання навчальних задач різного ступеня складності. Умовами здійснення другої є:
• опора на лінгвістичну базу рідної мови і загальнонавчальні вміння учнів;
• свідоме оперування дітьми базовими лінгвістичними поняттями (звук, транскрипція, артикль тощо);
• повідомлення найбільш значущої частини граматичних знань у вигляді стислих правил-інструкцій, викладених у доступній і розважальній формі, організації творчої самостійної діяльності дітей вдома сприяють завдання-проекти, які пропонуються в робочих зошитах для учнів.
4. Принцип запровадження ідей та прийомів інтенсивної методики передбачає певну сугестивність, ритуальність занять, двоплановість діяльності вчителя як організатора процесу спілкування і його активного учасника, особистісну орієнтованість завдань, використання прийомів змагання, гри, в тому числі рольової, прихованих форм контролю, функціональної музики, колективної одночасної взаємодії учнів у парах, малих групах, шеренгах, що рухаються, тощо. Реалізація цього принципу дозволяє утверджувати демократичний стиль спілкування в системі "вчитель-учні”, встановлювати адекватні форми взаємодії та спілкування дітей та педагога, створювати емоційно сприятливий фон занять і забезпечувати їх щільність.
5. Принциповою особливістю є підвищена увага до слухо-вимовних навичок говоріння як однієї з важливих передумов:
а) свідомого використання мовленнєвої прагматики;
б) успішного оволодіння всіма видами мовленнєвої діяльності;
в) формування вимовної культури як невід'ємного компонента загально-мовленнєвої культури молодшого школяра. Реалізації цього принципу сприяють:
комунікативно-когнітивний підхід до формування слухо-вимовних навичок;
навчання дітей прийомів відбивання ритму фраз, що промовляються, та інших невербальних засобів, тісно пов'язаних із просодією;
застосування автентичних аудитивних матеріалів;
використання транскрипції як адекватного засобу графічного зображення звуків, фонетичних явищ і їх точного відтворення у мовленні, а також як своєрідного графічного коду спілкування продовж пропедевтичного періоду початкового курсу навчання англійської мови.
Засобом ефективної взаємодії зазначених принципів, закладених в усіх компонентах НМК "Wonderland": в книжці для вчителя, посібниках для дітей, звуковому супроводі, - є урок, побудований на сюжетно-ігровій основі.
До складу комплексу входять:
Книга для вчителя (1 – 2 рік навчання);
ISBN 966-7043-36-3
2 касети по 90 хвилин (1 – 3 рік навчання);
Mother Goose ABC – посібник для оволодіння англійським алфавітом (можна використовувати окремо від комплексу);
1 год обучения:книга для ученика - Київ, "Ленвіт", 1998р, с.160 (повнокольорова),
2 рабочих тетради.
2 рік навчання:книга для учня - Київ, "Ленвіт", 1999р., с. 88 (повнокольорова),робочий зошит.
3 рік навчання:книга для учня - Київ, "Ленвіт", 2003р., с.128 (повний колір),робочий зошит.
Книга для вчителя містить додаткові матеріали для використання звукового супроводу, організації планування навчального процесу, тестування рівня навченості учнів, підсилення методичної компетенції вчителів.
Мета даного комплексу – захопити дітей вивченням англійської мови і зробити процес оволодіння основами комунікативної, лінгвістичної і лінгвокраїнознавчої компетенцій цікавим, захоплюючим, доступним і розвиваючим. Способом реалізації курсу є урок, побудований на сюжетно-ігровій основі з широким використанням елементів інтенсиву.